(Video) Ayah Kerja Keras Jadi ‘Rider’ Sampai Malam Demi Beli Laptop ‘Secondhand’ Harga RM581 Buat Anak

Ayah siapalah yang tak sayangkan anak kan? Dah namanya pun ‘ay4h’, seorang lelaki yang sAnggup berkorban apa saja demi isteri dan keluarganya walaupun terpaksa menempuh sakit pahit kehidupan.

Baru-baru ini, tular di media sosial tentang seorang ayah dari Indonesia yang teruja membelikan sebuah komputer riba untuk anak gadisnya. Kisah ini diceritakan menerusi satu video yang dimuat naik ke TikTok dan Twitter.

Si ayah tersebut yang menggunakan n4m4 Babeh Ary pada awalnya berasa tersentuh hati melihat anak gadisnya, Nindy yang memerlukan alat peranti tersebut bagi urusan pelajarannya.

Menyedari hal itu, Babeh terus mencari mana-mana penju4l yang menjual komput3r riba terpakai (secondhand) dan kebetulan, dia terlihat iklan jualan komputer tersebut daripada rakannya sendiri.

Harga yang dijual rakannya berjumlah 2 juta rupiah (kira-kira RM581). Babeh bersetuju untuk membelinya, lantas dia membayar deposit dahulu sebanyak 1.7 juta rupiah (kira-kira RM494).

Manakala bayaran selebihnya akan dijelaskan pada minggu depan. Menyedari wangnya belum cukup, Babeh tekad untuk terus berusaha mencari rezeki sebagai penghantar bermotosikal e-hailing, Gojek.

Kali ini dia lebih bekerja-keras, bekerja mula dari awal pagi hingga ke malam. Adakalanya sampai terpaksa meredah cuaca hujan. Perjalanan sehariannya pernah mencapai sejauh 268 kilometer sehari.

Hasil penat lelah itu, Babeh b3rjay4 mengumpulkan sebanyak 245,400 rupiah (kira-kira RM71), kebetulan w4ng itu juga diterima oleh pelanggannya dalam bentuk tunai.

Setelah semuanya mencukupi, Babeh pun terus ke lokasi rakannya untuk membeli komputer tersebut. 4khirnya misi pun tercapai. Babeh pulang semula ke rumah dan merancang untuk membuat kejutan pada Nindy.

Hinggalah tiba pada waktunya, Babeh menantikan kepulangan Nindy di pintu rumah. Setibanya Nindy di muka pintu, terus Babeh menunjukkan ‘hadiah tidak disangka’ tersebut.

Terkejut bukan kepalang, maka terjurailah riak kesyukuran si anak gadis itu setelah menerima pemberian ayahnya. Di penghujung video, kelihatan Nindy menggunakan komputer tiba tersebut untuk mencari kerja.

“Terima kasih ya ayah..” ujar Nindy manja. Jelas terpancar riak bangga di wajah Babeh selaku ayah setelah berjaya memenuhi keperluan anaknya sendiri. Mari ikuti videonya di bawah ini.

Rup4nya-rupanya Babeh sebelum ini p3rnah berkelana di Malaysia untuk mencari rezeki. Dikatakan dia pernah bekerja sebagai juruteknik. Seperkara lagi, si ayah ini juga pernah bercita-cita untuk menjadi seorang juruterbang.

“Kerja apapun asal halal. Babeh selalu berusaha buat mereka tersenyum kerana senyum mereka yang selalu beri Babeh semangat..” katanya dalam ciapan di Twitter.

Semoga kisah pengorbanan Babeh ini menjadi inspirasi buat kita semua. Ayah mana yang tak sayangkan anak?

Sumber: Twitter & TikTok Babeh Ary | SiakapKeli

About admin

Check Also

“Aku tahu budak stress, aku faham” – Fynn Jamal Terkilan Orang Ramai Berkerumun Di Air Terjun Lepas Dapat Kelonggaran

Baru-baru ini viral satu rakaman video menunjukkan satu rakaman orang ramai berkerumun di sebuah tempat …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!