Dubai Bakal Mewujudkan Menara Tergantung Di Langit? Kaedah Nak Jadikan Kenyataan Seakan Tidak Logik

Di z4man serba moden ini, dah b4nyak negara yang berjaya membina b4ngunan penc4kar langit. Malah di negara k1ta sendiri, terdapat puluhan b4ngunan penc4kar langit di pelbagai negeri.

Bil4 cakap pasal bangunan pencak4r langit, dalam fikiran kita mest1 terlintas nam4 Burj Khalifa. Bangunan penc4kar langit tertinggi di dunia in1 menjadi simb0lik negara yang menciptanya 1aitu Dubai.

Kalav sebelum ni kita kenal Dubai sebab ada bangunan pencakar l4ngit tert1nggi di dunia, lepas ni b4ngunan pencakar langit terapung pvla akan dibina di negara Emiriah Arab B3rsatu n1.

Bangvnan pencakar langit terapvng pertama ni d1kenali sebagai Menara Anal3mma. Rekaan Menara Analemma diperkenalkan 0leh sebuah syarikat arkitek di New York, Clouds AO, sekit4r lima tahun lalv.

Lain d4ripada yang lain, men4ra ni bukan dibin4 di atas tanah seperti bangun4n pada kebiasaannya. Cl0uds AO meranc4ng untuk menggantung bangunan ini p4da sebuah asteroid, membvatkannya terapvng di udara.

Tapi m4cam mana mereka nak dap4tkan asteroid n1?

NASA t3lah pun menjadualkan m1si ‘penangkap4n’ ast3oid dijangka tahun ini, setel4h Agensi Ruang Angkasa Eropah berjaya membvktikan kebolehan mendarat di atas k0met bergerak pada tahvn 2015.

Bangun4n tergantung di aster0id ini akan berput4r dalam bentuk angka lapan seti4p hari dan kemudiannya 4kan kembali ke temp4t asal di Dubai.

Di M3nara Analemma ni akan d1lengkapi ruang untvk pelbagai aktiviti. Ruang pejab4t berada di tingkat p4ling bawah, diikut1 tempat tinggal, ruang ibadah dan p3lbagai ruang lain di tingkat2 berbeza. M4lah di menara ni turut dised1akan tempat pemakaman di tingkat paling 4tas.

Pembin4an bangunan pencakar l4ngit tertinggi d4lam sejarah ni pastinya memak4n kos yang amat tinggi. N4mun setakat n1 masih belum ada sebarang maklum4t tentang pembangunan pr0jek Menara An4lemma ni.

Tapi k4lau betul jadi, agak2 berapa la harga s3wa kat sini ya?

SUMBER:Clouds AO, Duzeen I Siakap keli

PERHATIAN:KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HINAAN ATAUPUN CACIAN. PIHAK KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS SEBARANG RISIKO YANG TERJADI..
JANGAN KETINGGALAN JUGA UNTUK MENGIKUTI KISAH – KISAH MENARIK  YANG DI KONGSIKAN DI BAWAH.

JANGAN LUPA LIKE DAN SHARE>>>

FOLLOW KAMI DI PAGE….

TERIMA KASIH

About admin

Check Also

“Aku tahu budak stress, aku faham” – Fynn Jamal Terkilan Orang Ramai Berkerumun Di Air Terjun Lepas Dapat Kelonggaran

Baru-baru ini viral satu rakaman video menunjukkan satu rakaman orang ramai berkerumun di sebuah tempat …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!