Lelaki Fail Cerai Sejam Lepas Kahwin, Dakwa Isteri Punca Dia Terpaksa Buat Keputusan Segera

Perkahwinan adalah satu ikatan yang perlu dih0rmati dan tidak wajar diambil ringan. Sebab itulah ramai yang kat4, sebelum nak bernikah tu, fikir mas4k-masak dulu.

G

Di China, sepasang suami isteri menerima kecaman netizen selepas memfailkan permohonan cerai hanya satu jam selepas mereka berdua dikahwinkan, lapor Global Times.

Difahamkan, si suami yang merupakan seorang pelajar kolej memfailkan pencer4ian selepas mendakwa tek4nan yang diberikan isterinya menjadi punc4 dia terpaksa membuat keputusan terburu-buru.

Katanya, si isteri yang bekerja sebagai se0rang jururawat telah menganggunya deng4n menghantar banyak mesej sehingga mengakibatkan lelaki terbabit membuat keputusan tanpa berfikir panjang.

“Kami sebenarnya dah putus sebelum kahwin tapi dia spam saya dengan mesej untuk menganggu saya,” katanya.

Dalam pada itu, si isteri pula dilaporkan telah meminta bayaran ganti rugi sebanyak 300,000 yuan (RM192,581), Malah, dia juga menuduh suaminya berlaku curang.

Selepas g4gal mencapai kat4 persetujuan, pasangan ini kemudiannya membawa kes mereka ke mahkamah. Walau bagaimanapun, mahkamah tempatan menolak permohonan cerai pasangan terbabit kerana menganggap si suami gagal menunjukkan bukti bahawa dia dan isterinya sudah berpisah sebelum majlis perkahwinan mereka perlangsung.

Tidak cukup dengan itu, pasangan terbabit juga dikatakan mempunyai ‘asas perhubungan emosi’ yang sek4li gus mengakibatkan permohonan cerai yang difailkan si suami tidak dapat diterima.

Insiden berkenaan kemudiannya tular di media sosial Sina Weibo sehinga mengakibatkan perdebatan. Seorang netizen menulis pasangan terbabit sepatutnya menghormati ikatan perkahwinan dan tidak patut menganggapnya sebagai permainan.

Ada sebab kenapa kuasa penceraian terletak dekat suami, ini kerana lelaki lebih mampu berfikir secara rasional dan tidak bertindak mengikut emosi. Sepatutnya sebagai suami, perlulah menenangkan isteri dan berfikir dengan lebih waras sebelum membuat apa-apa keputusan.

Si isteri pin, hormat lah suami sebagaimana yang dituntut, bukan buat perangai macam budak-budak. Kenalah faham masing-masing punya perasaan, sebagai isteri jagalah perasaan suami sebaiknya.

Semoga kita sentiasa dijauhi dengan perkara macam ni, kalau ada pun harap suami-suami diluar sana berfikir dengan lebih baik sebelum keluarkan kata-kata yang menimbulkan penyesalan di kemudian hari.

Sumber: Global Times | Lobak Merah

PERHATIAN:KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HINAAN ATAUPUN CACIAN. PIHAK KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS SEBARANG RISIKO YANG TERJADI..
JANGAN KETINGGALAN JUGA UNTUK MENGIKUTI KISAH – KISAH MENARIK YANG DI KONGSIKAN DI BAWAH.

JANGAN LUPA LIKE DAN SHARE>>>

FOLLOW KAMI DI PAGE

TERIMA KASIH

About admin

Check Also

“Aku tahu budak stress, aku faham” – Fynn Jamal Terkilan Orang Ramai Berkerumun Di Air Terjun Lepas Dapat Kelonggaran

Baru-baru ini viral satu rakaman video menunjukkan satu rakaman orang ramai berkerumun di sebuah tempat …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!