Temui Dina Sanichar, ‘ᴛᴀʀᴢᴀɴ’ versi sebenar dibesarkan oleh ꜱᴇᴋᴜᴍᴘᴜʟᴀɴ ꜱᴇʀɪɢᴀʟᴀ

Ada sesetengah daripada kita yang membesar dengan cerita Tarzan, sebuah ᴋᴀʀᴀᴋᴛᴇʀ ꜰɪᴋꜱɪ yang dibesarkan di dalam hutan oleh ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ atau mungkin sebahagian dari kita pernah membaca tentang ᴍᴏᴡɢʟɪ, karakter dari karya terkenal ʀᴜᴅʏᴀʀᴅ ᴋɪᴘʟɪɴɢ, ᴛʜᴇ ᴊᴜɴɢʟᴇ ʙᴏᴏᴋ.

Tahukah anda bahawa kisah Tarzan atau ᴍᴏᴡɢʟɪ adalah benar dan pernah terjadi beratus tahun dahulu.

Bermula pada tahun 1872, seorang lelaki yang bernama Dina Sanichar atau ʙᴜᴅᴀᴋ ꜱᴇʀɪɢᴀʟᴀ ɪɴᴅɪᴀ yang telah ditemui oleh sekumpulan ᴘᴇᴍʙᴜʀᴜ di Uttar Pradesh. Ketika ditemui, dia dilaporkan sedang berjalan bersama-sama dengan ꜱᴇᴋᴜᴍᴘᴜʟᴀɴ ꜱᴇʀɪɢᴀʟᴀ.

Dia yang hidup pada abad ke-19 dan dibesarkan oleh ꜱᴇᴋᴜᴍᴘᴜʟᴀɴ ꜱᴇʀɪɢᴀʟᴀ. dikatakan adalah inspirasi disebalik terbitnya karya ᴛʜᴇ ᴊᴜɴɢʟᴇ ʙᴏᴏᴋ. Selain itu, ᴋᴇꜱ yang terjadi kepada Sanichar sebenarnya dianggap normal kerana di ɪɴᴅɪᴀ, mereka mempunyai sejarah yang panjang mengenai kanak-kanak yang dibesarkan oleh ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ.

Ketika dia dibawa keluar dari hutan tersebut, Sanichar terus di bawa ke rumah ᴀɴᴀᴋ ʏᴀᴛɪᴍ di mana dia ᴅɪʙᴀᴘᴛɪꜱ dan diberi nama Sanichar, yang membawa erti ‘Sabtu’ dalam bahasa Urdu. Namanya menjadi ꜱɪᴍʙᴏʟɪᴋ kerana pada hari Sabtu itulah dia tiba di rumah ᴀɴᴀᴋ ʏᴀᴛɪᴍ tersebut.

Ketika di rumah ᴀɴᴀᴋ ʏᴀᴛɪᴍ, Sanichar bergelut untuk menyesuaikan diri. Dia ᴅɪᴀɴɢɢᴀᴘ ʙᴏᴅᴏʜ dan memiliki IQ yang ꜱᴀɴɢᴀᴛ ʀᴇɴᴅᴀʜ. Father Erhardt, ketua rumah ᴀɴᴀᴋ ʏᴀᴛɪᴍ, menyatakan bahawa anak lelaki itu ʙᴏᴅᴏʜ ᴅᴀɴ ʟᴇᴍʙᴀʙ. Dia juga dilaporkan tidak pernah belajar untuk bercakap. Walaupun terdapat usaha untuk mengajarnya, dia tidak pernah berjaya untuk bercakap, membaca atau menulis.

Dia juga dikatakan berkomunikasi dengan membuat ꜱᴜᴀʀᴀ ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ dan berjalan dengan cara ᴍᴇʀᴀɴɢᴋᴀᴋ
seperti ꜱᴇᴇᴋᴏʀ ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ. Walaupun Sanichar akhirnya berjaya untuk berjalan seperti seorang manusia normal, dia dilaporkan masih bergelut untuk memakai baju dan ʟᴇʙɪʜ ꜱᴜᴋᴀ ʙᴇʀʙᴏɢᴇʟ. Selain itu, ketika pertama kali tiba di rumah ᴀɴᴀᴋ ʏᴀᴛɪᴍ, dia enggan makan makanan yang dimasak dan akan ᴍᴇɴɢᴀꜱᴀʜ ɢɪɢɪɴʏᴀ dengan menggunakan tulang.

Cubaan untuk mengubah Sanichar sebenarnya tidak berjaya, walaupun setelah 10 tahun hidup di kalangan manusia, dia masih lagi bersikap ᴄᴇᴍᴀꜱ ᴅᴀɴ ɢᴇʟɪꜱᴀʜ. Tingginya pula hampir lima kaki, mempunyai gigi yang sangat besar dan dahi yang rendah.

Setelah menghabiskan sebahagian besar masa kecilnya dengan ʙɪɴᴀᴛᴀɴɢ atau lebih tepat adalah ꜱᴇʀɪɢᴀʟᴀ, dia pasti terasa seperti ᴍᴀᴋʜʟᴜᴋ ᴀꜱɪɴɢ yang ʙɪɴɢᴜɴɢ setelah dipaksa berpisah dari tempat atau hutan yang dia pernah gelar sebagai rumah.

Dina Sanichar akhirnya ᴍᴇɴɪɴɢɢᴀʟ pada tahun 1895 ᴀᴋɪʙᴀᴛ batuk kering ketika dia berumur 29 tahun.

Sumber: THEVOCKET.COM

About admin

Check Also

[Video] Rumah Terbl4r Muncul Secara ‘Misteri’ Selepas 28 Tahun, Rupanya Ada Kisah Seram ‘Menghantui’ Bangunan Itu

Sebuah vila misteri di pant4i La Puntilla, Costa del Sol, El Salvador, membuatkan para pengunjung …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!