(Seram) Pengalaman Satu Keluarga Nampak Kelibat P0lis Buat ‘R0adblock’ Tapi Bila Sampai..

Siapa ada pengalaman seram diganggu m4khluk gh4ib ketika sedang memandu kenderaan di jalan raya? Situasinya pasti bertambah cem4s apabila ia berlaku pada waktu malam yang sunyi.

Seperti pengalaman ser4m yang dikongsikan oleh 𝘕𝘢𝘻𝘪𝘦𝘳𝘢 𝘈𝘧𝘢𝘯𝘥𝘪 apabila dia dan keluarganya mendakw4 diganggu ketika mereka dalam perjalanan dari Kampar ke Kuala Lumpur.

Ketika itu, mereka yang berhenti di sek4tan jalan raya mendapati hanya kenderaan mereka sahaja berada di lebuh raya tersebut sedangkan sebelumnya dari jauh keadaan ‘meriah’ dengan kehadiran p0lis dan beberapa kenderaan lain.

Roadblock polis

Kej4dian hampir belasan tahun dulu namun masih segar dalam ingatan kami sekeluarga. Kami dalam perjalanan dari Kampar ke Kuala Lumpur untuk menghantar abang saudara pulang ke rumahnya.

Aku ingat lagi, dalam kereta ada berlima termasuk aku yang berumur 5 ke 6 tahun. Jam masih awal, sekitar 10 malam. Jalan agak svnyi, kiri kanan pokok sawit. Kami ambil jalan lama sebelum masuk tol di Tapah.

Dalam keadaan agak sunyi dan gelap tu, tiba-tiba kami nampak kereta banyak di depan, lampu merah menyakitkan mata. “Eh, ada orang 4ccident ke?” kata kami sesama sendiri.

Abang aku yang drive. Makin slow dia bawa. Dah makin hampir dengan kereta yang banyak2 tu. Namun di belakang kereta kami masih kosong, gel4p dan svnyi.

Setelah semakin hampir, abang dan kakakku yang duduk di hadapan bersuara, “𝘖𝘩 𝘴𝘦𝘬𝘢𝘵𝘢𝘯 𝘱0𝘭𝘪𝘴𝘭𝘢𝘩,”. Kami rasa lega juga. Risaulah kot ada apa2 kat depan tu.

Dari mata aku memang jelas kelihatan kereta yang jam, lampu biru p0lis, kon merah, board sekatan p0lis dan abang2 p0lis pun aku nampak. Masih boleh terbayanglah sampai sekarang. Tapi keadaan sekeliling memang gel4p, takda bangunan apa pun.

Bila tiba giliran kami di sekatan tersebut, 𝘈𝘭𝘭𝘢𝘩𝘶, apa pun tak ada sebenarnya. Seolah-olah telah dipulau dan kembali sedar. Hanya kami satu-satunya kereta berhenti di situ.

P0lis ke kereta banyak2 ke apa pun takda. 𝘈𝘭𝘭𝘢𝘩𝘶𝘢𝘬𝘣𝘢𝘳, mengucap panjang kami. Aku terpinga-pinga rasa macam mimpi. Mak dan keluarga aku berpandangan sesama sendiri. Aku yang masih kecil, diam sahaja. tak tahu apa2.
Abang segera membaca sur4h2 yang terlintas dan berzik1r sambil meneruskan perjalanan. Sehinggalah kami sampai ke Tol Tapah. 𝘈𝘭𝘩𝘢𝘮𝘥𝘶𝘭𝘪𝘭𝘭𝘢𝘩 selamat sampai ke KL tanpa ada apa2 ganggu4n lagi.

Pernah berlaku lagi sekali

Aku berpeluang mengalami kejadian seperti ini 2 kali. Sekali ni masa aku kecil dan kali kedua masa sudah berkahwin.

Aku, suami, mak dan adik bercuti ke Cameron Highlands. Masa pergi kami ikut jalan Tapah. Tapi masa turun kami ikut jalan Simpang Pulai. Jalan Simpang Pulai orang kata memang luas dan selesa. Tapi lebih kerap berlaku kem4langan berbanding jalan Tapah yang semp1t.

Sama seperti cerita di atas, masa tu waktu sesudah 𝘔𝘢𝘨𝘩𝘳𝘪𝘣. 1st time aku ikut jalan Simpang Pulai, sebab kami bercadang nak ke rumah abang di Ipoh.

Jalan memang cantik, tapi gelap dan pandang tepi memang gaung dalam. Ser4m sangat oi. Dah 20 minit perjalanan turun, memang takda kereta lain. Hanya kereta kami sahaja.

Tiba-tiba, kami ternampak macam ada kereta terbakar di tepi jalan. Macam teksi. Dalam longkang kat tepi jalan. Tapi takda siapa-siapa di sekitar. 4pi pun macam dah nak terpadam, cuma nampak samar2. Mak pesan, jangan tegur. Buat tak tahu je.

Dalam hati aku, mungkin orang 4ccident. Tapi dah bawa ke h0spital kot. Aku pandang suami, aku tahu muka dia nampak lain. Aku diam je. Dalam 10 minit lepas tu, 𝘈𝘭𝘭𝘢𝘩𝘶..kami nampak lagi kereta yang sama, kali ni dah terb4kar sepenuhnya dan tiada lagi 4pi.

Cuma lampu kereta kami yang menyuluh. Aku dah mula duduk tak diam. Berpeluh-peluh oi. Apa benda ni. Tapi tak ada siapa pun bersuara. Suami tiba2 buka cerita tentang makan2 di Cameron tadi. Ubah topik untuk hilangkan rasa t4kut.

Hati aku dah baca macam-macam. Nak pandang depan pun aku takut. Dah la kereta kami je ada sepanjang jalan. Tiba-tiba, nampak lampu kereta merah banyak-banyak di hadapan. Aku rasa lega, ada orang lain kat jalan tu. Suami pun sama.

Suami aku speed sikit sebab nak berada sama-sama dengan kereta-kereta tu. Tapi makin dia speed, makin lampu-lampu tu hilang. Bila tiba di tempat kereta banyak2k tu, fuhh apa pun tak ada guys.

Takkan sekelip mata semua kereta tu dah hilang ke depan. Lagilah tambah kami ketakutan. Aku cakap dengan suami, apa pun jadi jangan berhenti. Terus je bawa kereta. Adik dan mak kat belakang dah takut.

Kami teruskan perjalanan, sambil mulut tak henti-henti 𝘻𝘪𝘬𝘪𝘳 𝘥𝘢𝘯 𝘪𝘴𝘵𝘪𝘨𝘩𝘧𝘢𝘳. 𝘈𝘭𝘩𝘢𝘮𝘥𝘶𝘭𝘪𝘭𝘢𝘩, tak lama lepas tu, dah nampak kedai2 makan di tepi jalan, dan akhirnya sampai ke jalan utama.

Allahuakbar, pengalaman kali kedua buat aku dan mak. Takkan aku lupakan sampai bila2. Nak nangis, turun je kereta, aku peluk mak. Rasa nak menitis air mata sebab t4kut.

Sumber: SIAKAPKELI

About admin

Check Also

6 Tanda-Tanda Menjelang Sak4ratul M4ut dalam Islam- Moga Jadi Ped0man Buat Kita Semua

Merasakan tanda sakar4tul m4ut adalah sebuah berk4h Manusia sebagai makluk ciptaan 𝘈𝘭𝘭𝘢𝘩 𝘚𝘞𝘛 sejatinya menjalani …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!