“Tiba-tiba dia kata aku anak dia” – Wanita Hampir Jadi M4ngsa ‘Keldai D4dah’ Di Dalam Flight

Mangsa ‘keldai d4dah’ ini selalunya kita dengar ianya akan berlaku di lapangan terbang, m0dus operandinya adalah menggunakan helah raih simpati untuk kita pegangkan bag atau kena sentiasa jaga kalau-kalau bag atau bagasi kita tertukar.

Namun kali ini ia boleh dikatakan lebih extr3me bila sekarang ini, si pem4ngsa ini akan ‘p4ncing’ dalam flight pula, memandangkan kita sekarang dah boleh travel, diharap kisah ini dapat membuka mata kita untuk lebih h4ti2 dengan keadaan keliling.

Minta tolong angkatkan bagasi

Seorang wanita yang dikenalis ebagai Ada Chidimma, ketika dalam flight disapa orang wanita tua yang sangat peramah duduk disebelahnya.

Melihat keadaannya, wanita tua tersebut meminta bantuan gadis ini untuk letakkan bagasinya namun dibantu oleh seorang lelaki. Mereka berbual dan gadis ini menagatakan bahawa penumpang disebelahnya ini begitu peramah.

Sedang rancak beramah mesra dalam perjalanan untuk menuju ke Dubai,. Si ‘kawan baik’ tiba-tiba mengatakan bahawa dia tengah s4kit perut, si gadis ini dengan baiknya tekan butang untuk panggil anak kapal saat pilot umumkan mereka nak mendarat.

Masa pramugari dah sampai ke tempat duduk mereka, gadis ini menjelaskan bahawa si ‘kawan’ ini tak sihat.

“Tak tentu pasal wanita tua ini kata dekat pramugari aku anak dia. Pramugari itu jelaskan kepada aku yang mereka tak boleh buat apa kecuali bagi ubat tahan sakit. Juruterbang pun announced yang mereka ada rawatan kecem4san on board dan meminta kami untuk bersabar.”

Pada waktu itu, wanita tua tersebut menangis dan berpeluh teruk dan dia tak nak lepaskan tangan wanita ini. Semua orang ingatkan yang mereka ni macam dah lama kenal. Sesampainya mereka di Dubai, lelaki yang bantu angkatkan bagasi masa baru nak berangkat tadi beri pertolongan sekali lagi. Tetapi lelaki itu menasihatinya untuk jauhkan diri daripada wanita tua tersebut.

“Dia suruh aku jelaskan dengan cabin crew yang kitaorang tak travel bersama. Jadi, semasa cabin crew datang tanya kalau kita bersama, aku pun beritahu yang kitaorang tak ada kaitan dan kitaorang baru je jumpa dalam flight.”

Gadis itu turut menjelaskan bahawa dia tak kenal langsung dengan wanita tua itu, jadi semasa mereka nak keluar daripada kapal dan nak ucapkan selamat tinggal kepada wanita tua itu, dia tetap mer4yu suruh gadis ini bawakan beg dia.

“Aku kesiankan dia, tapi lelaki tu tengok mata aku dan geleng kepala, siap bagi nota kata biar cabin crew yang h4ndle dia.”

Jadi, gais itu pun tinggalkan wanita tua terb4bit, pada waktu itu dia rasa bersalah kerana membiarkannya, masa mereka nak tunggu ambil lugg4ge, tiba-tiba ada kekec0han berlaku dan lihat ‘kawan’ dia tu cuba nak lari daripada cabin crew tu.

Dia lari daripada pramugari dengan beg tangan dia dan bergegas ke arah pintu keluar dengan bagasi yang lain. Bagaimanapun, p0lis di lapangan terbang lebih t4ngkas, dia dapat dit4han dan tangannya dig4ri.

“Perempuan tu mula teriak anak aku..anak aku.sampai hati buat kat aku macam ni.”

Pada waktu itu dia mula sedar bila dapat tahu yang wanita tua itu membawa d4dah dalam beg dia dan cuba nak heret gadis ini. Mujurlah lelaki tadi bantu dia dan jelaskan kepada pihak p0lis yang mereka baru berjumpa di dalam kapal.

Disebabkan perkara ini, urusan perjalanannya terg3nggu sedikit apabila polis mengambil pasport miliknya dan meminta untuk berikan nama penuh, ia bagi mendapatkan kepastian jika mereka tidak travel bersama.

“Nasib baik aku tak dedahkan nama dekat dia! Aku diarahkan untuk ikut p0lis dalam satu bilik untuk disoal. Mereka kesan c4p jari aku kat bagasi perempuan tua tu.”

Bagaimanapun pihak p0lis melepaskannya dan menasihatinya untuk tidak menyentuh bagasi orang lain, tidak kira masa dekat airport atau dalam kapal. Sejak haritu, wanita ini tidak menyentuh dan bantu orang untuk angkatkan luggage.

“Aku amalkan p0lisi ‘bagai kau, masalah kau’ dan jika kay tak boleh nak capai dekat 0verhead c0mpartment dan aku orang paling dekat, panggil lah cabin crew sebab aku takkan layan.”

Kisah ini juga mengajar kita untuk tidak terlalu membawa banyak bagasi dan kena faham bahawa ada tempat kita kena pentingkan diri sendiri bagi melindvngi diri kita juga.

Sumber: LobakMerah

About admin

Check Also

Kakitangan 4wam enggan div4ksin berdepan sekatan kenaikan gaji dan pangkat

KUALA LUMPUR – Kerajaan belum mengambil tind4kan disiplin terhadap kakitangan awam yang engg4n atau belum …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!