Awk cak4p dgn siapa td masa naik bukit. Hair4n kwn cakap aku tengah cakap sorang. Aku tnjukkn bukti….

Assalamualaikum. Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada admin kerana sudi siarkan cerita saya. Ini adalah kali pertama saya menulis kisah saya disini. Saya pun banyak peng4laman dengan benda-benda m1stik ni. Dan saya nak minta maaf kalau cerita saya ni tak ser4m.

Kisah saya ni terjadi pada tahun 1997. Masa tu saya berada di tingkatan satu. Masa sekolah rendah, saya ni kurang minat sikit aktiviti berkhemah ni sebab leceh. First experience camping masa saya darjah 6, lepas exam UPSR. Tu pun camping dalam kawasan sekolah.

Masa saya tingkatan 1, kawan baik saya mengajak saya untuk join Pengakap. Katanya Pengakap ni best dan banyak benda ala-ala surviv4l yang boleh dipelajari. Pada mulanya saya nak masuk Puteri Islam sebab tak ada aktiviti berkhemah. Tapi dah penuh. Aduh! Terpaksa la saya join Pengakap.

Saya suka berkawad. Kena jemur tengah p4nas pun saya tak kisah. Tapi saya kurang sikit la bab-bab camping ni. Satu hari, cikgu Pengakap cerita la pasal 𝘞𝘰𝘳𝘭𝘥 𝘑𝘢𝘮𝘣𝘰𝘳𝘦𝘦. Semua orang teruja la masa tu. Semua orang nak pergi! Cikgu cakap, ada ujian kelayakan untuk pilih siapa yang layak pergi. Saya masa tu teruja sebab kalau saya tak lepas ujian kelayakan ni, mesti saya tak payah pergi camping.

Tapi mal4ngnya nasib saya, kumpulan saya terpilih. (Ujian ni ujian berkumpulan. Semua kawan-kawan sekumpulan saya bertungkus-lumus buat yang terbaik). Maka, terpaksalah saya pergi 𝘞𝘰𝘳𝘭𝘥 𝘑𝘢𝘮𝘣𝘰𝘳𝘦𝘦 tu. Tempat W𝘞𝘰𝘳𝘭𝘥 𝘑𝘢𝘮𝘣𝘰𝘳𝘦𝘦 tu di dalam daerah yang sama dengan negeri yang saya tinggal. (Saya sengaja nak rahsiakan, hehe). Kena camping selama 8 hari. Kawan-kawan saya ni memang teruja dari naik bas sampailah ke tempat yang dituju.

Diaorang memang beria-ia pasang khemah, buat gajet untuk letak barang-barang masak. Saya masa tu tolong susun beg dan bersihkan tempat khemah je. Tempat kami berada jauh sikit dari tapak khemah lelaki. Ada dua orang cikgu yang mengiring kami; cikgu KH dan Ustazah.

Pada hari yang ketiga, kami kena pakai baju unif0rm pengakap dengan topi sekali. Saya tak suka unif0rm ni. P4nas. Dah la cuaca masa tu agak panas sebab terletak kat tepi pantai. Oh ya, masa pendaftaran, kami dibekalkan buku kecik. Buku untuk aktiviti sepanjang 8 hari dekat situ.

Dia dah tentukan aktiviti mengikut hari dan kena kumpul c0p. Bukti yang kita dah buat aktiviti tu. Siapa dapat penuh, dapat la pangkat (lebih kurang macam tu la…dah lupa). 5 muka surat belakang adalah untuk biodata pen-pals.

Saya dan 2 orang lagi kawan berp4kat nak pergi naik bukit dulu sebelum pergi aktiviti memanah sebab tempat memanah dekat dengan bukit tu. Kami dengan penuh semangat nak naik bukit. Peraturan naik bukit ni, kami kena naik sorang-sorang dulu dalam jarak yang tak jauh. Lepas tu hanya boleh berjalan berpasangan saja.

Kami 3 orang, jadi saya mengambil keputusan untuk naik sorang sebab kat belakang saya dah ada pasangan masing-masing. Masa tengah seronok naik bukit, tiba-tiba ada sorang budak lelaki pakai baju uniform pengakap (memang semua orang pakai unif0rm hari ni, kalau tak kena denda) menegur saya. Saya pun borak-borak la dengan dia. Dia banyak cakap. Macam-macam dia tanya. Saya layan je la.

Masa tu, saya perasan yang dua orang kawan depan saya menoleh ke belakang beberapa kali. Ah, sudah! Saya teringat pesanan ustazah supaya jaga 4khlak. Jangan nak mengg4tal. Kami ni baru masuk alam remaja, biasalah menggedik kalau tengok jejaka kacak. Haha! Saya pun mula la rasa bers4lah. Mesti diaorang akan bagitau ustazah pasal saya dengan lelaki ni.

Bila dah nak sampai dekat tempat ambil cop, budak lelaki ni berhenti. “Awak, saya ni sebenarnya tengah tunggu kawan saya. Sebelum awak pergi, boleh tak bertukar nama dengan alamat?”, dia menghulurkan buku kecilnya.

“Oh, boleh je.” Kami pun bertukar la nama dengan alamat. “Terima kasih.” Ucap saya selepas dapat buku semula.

“Nanti kita jumpa lagi,” katanya. Saya pun beredar dan pergi kat tempat memanah setelah dapat cop. Tengahari tu, kami semua berkumpul kat tapak khemah lelaki untuk ambil makanan. Saya malas nak makan dekat situ jadi saya bawak balik makanan ke tapak khemah perempuan. Makan dekat situ lagi selesa sebab budak-budak lelaki ni kre4tif dia ni p3lik. Dia jemur spender macam gantung bendera banyak-banyak. Sabar je la!

Lepas makan, saya nampak dua orang kawan saya bercakap dengan Ustazah. Saya dah agak, mesti diaorang cerita pasal naik bukit tadi. Ustazah pun panggil la saya.

“Awak cakap dengan siapa tadi masa naik bukit?”, tanya Ustazah. Nada dia bukan nada yang m4rah jadi saya berasa sedikit lega.

“Ustazah, budak laki tu yang tegur saya dulu. Saya tak buat apa-apa pun. Betul, Ustazah,” saya rasa jawapan saya lari d4ri soalan yang diajukan. “Mana ada, Ustazah. Dia cakap sorang-sorang!”, kata kawan saya. Eh? EH? EEHHHH????

“Tak ada la. Ada budak laki tadi. Kalau tak percaya, saya ada bukti,” saya pun tunjuk la bahagian pen-pals tadi. Ada tertera nama dia (saya tak nak mention dekat sini) siap alamat rumah lagi.

Kebetulan khemah kami dekat dengan khemah satu sekolah di daerah sini. Dan cikgunya pun kawan Ustazah tu. Ustazah tanya la kawan dia ni kot-kot dia kenal nama budak laki tu.

Nak tau apa cikgu tu jawab??? “Budak ni dah tak ada. Dia m4ti 2 tahun lepas, tergelincir jatuh dekat bukit tu.”

Saya terg4mam. Kawan-kawan saya dah mula takut. Saya masa tu diam je. Ustazah buat air tawar untuk saya minum kot-kot saya ni lemah semangat. Saya masa tu tak t4kut cuma terkejut je. Sebab budak laki tu tak nampak macam h4ntu pun. Siap pakai uniform Pengakap dan borak-borak macam tak ingat dunia. Tak sangka saya jumpa dia dekat situ.

Dan tempat yang dia berhenti tu kemungkinan tempat yang dia m4ti dulu. Tahun 2009, saya bekerja di daerah bekas tempat 𝘞𝘰𝘳𝘭𝘥 𝘑𝘢𝘮𝘣𝘰𝘳𝘦𝘦 dulu. Ada aktiviti naik bukit tersebut. Saya tak naik sebab saya masih ingat kata terakhir dia. “Nanti jumpa kita jumpa lagi.” Memang sah la saya takkan naik bukit ni!

Sumber: www.asian.bbn.my

About admin

Check Also

Kakitangan 4wam enggan div4ksin berdepan sekatan kenaikan gaji dan pangkat

KUALA LUMPUR – Kerajaan belum mengambil tind4kan disiplin terhadap kakitangan awam yang engg4n atau belum …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!