“Menjerit meminta supaya jangan mengg4nggunya”. Penjaga kvbur demam seminggu nampak wanita mister! melawat kvbur!

Kehilangan pekerjaan ketika p4ndemik membuatkan Ali buntu apatah lagi usahanya mendapatkan pekerjaan baharu tidak berhasil sehingga dia memutuskan untuk pulang ke kampung.

Itu pun kebetulan kenalannya memberitahu ada kerja kosong sebagai penjaga kvbur. Pada awalnya hati Ali berat menerima tawaran itu namun mengenangkan perlu men4nggung isteri dan anak yang berusia 2 tahun, dia setuju melakukan pekerjaan itu.

Ali menyewa sebuah rumah berdekatan dengan kawasan kvbur dan meskipun ada rasa t4kut perlu menjaga kawasan tersebut namun dia menganggap tugasnya itu tidak sukar seperti disangkakan. Tugasnya mudah, dia perlu memastikan tiada orang luar yang masuk ke kawasan kubur dengan niat tidak baik seperti pen4gih dad4h, kaki jud1 atau peng4mal 1lmu hitam.

“Biasanya saya akan buat rondaan tiga kali pada waktu siang dan dua kali pada waktu malam. Alhamdulillah tiada kej4dian pelik yang berlaku. “Rasa t4kut dan gementar itu perkara biasa apatah lagi jika meronda pada waktu malam,” katanya.

Meronda di kawasan kvbur pada waktu malam sudah menjadi kebiasaan buat Ali.

Kelib4t wanita berbaju kurung hijau, berselendang

Bagaimanapun ketakutannya dapat dirasai apabila terlihat kelib4t seorang perempuan berbaju kurung hijau dan berselendang hitam sedang duduk di tepi sebuah kubur ketika dia membuat rondaan pada pukul 9 pagi!

Tanpa mengesyaki apa-apa, Ali memberhentikan motosikalnya dan memerhatikan wanita itu memandangkan lokasi kubur itu terletak agak jauh ke dalam.

“Sebaik sahaja dia perasan saya sedang memerhatikannya, perempuan itu bangun dan bergerak meninggalkan tempat itu.

“Ketika wanita itu berjalan ke arah saya, segera saya perkenalkan diri namun sepatah kata dia tidak menjawab dan berlalu pergi ke kawasan semak di tepi kawasan kubur. Saya mula tertanya-tanya mengapa dia masuk ke kawasan semak itu dan ke mana arah tujuannya,” ceritanya.

Belum sempat saya mendekatinya, wanita itu berlari masuk ke kawasan semak dan hilang begitu sahaja.
ALI
PENJAGA KUBUR

Ali memberitahu dia cuba memberanikan diri dan mengekori wanita tersebut namun kelibatnya lesap selain tidak menjumpai jalan keluar melalui kawasan semak tersebut. Gag4l menemui wanita itu, Ali pergi ke kubur yang disinggahi wanita itu sebelum ini dan tertera nama seorang wanita yang sudah meningg4l dunia hampir 50 tahun lalu.

“Beberapa minggu kemudian ketika saya membuat rondaan pada waktu malam, saya sekali lagi terserempak dengan wanita sama. Kebetulan bulan sedang meng4mbang jadi pekat malam bercahaya dan mudah mengesan kelib4t perempuan itu.

“Kebetulan saya meronda menggunakan basikal, jadi mungkin dia tidak sedar kehadiran saya… Saya terdengar suaranya sedang menangis di tepi kubur yang sama,” katanya.

Ketika asyik memerhatikan wanita itu, Ali berkata, dia tiba-tiba menolehkan wajah ke arahnya sebelum menjerit meminta supaya jangan mengganggunya.

Selepas kej4dian itu, Ali tidak lagi melihat kelib4t wanita itu.

Wanita minta jangan diganggu, demam seminggu

Dalam kesamaran malam dan sinaran cahaya bulan, Ali dapat melihat wajahnya dengan jelas kali ini – berambut panjang dan wajah yang agak men4kutkan.

“Belum sempat saya mendekatinya, wanita itu berlari masuk ke kawasan semak dan hilang begitu sahaja. Saya berlari lint4ng puk4ng kerana berasa t4kut sebelum saya mendengar suaranya lagi yang meminta saya tidak mengganggunya… apabila saya pandang ke atas, ia sedang bertenggek di atas pokok,” katanya.

Apa yang berl4ku seperti mimpi kata Ali dan memorinya hilang bagaimana dia boleh sampai di hadapan rumah. Kata isterinya, Ali pengsan di hadapan pintu.

“Isteri temui saya pada keesokan harinya ketika dia membuka pintu… Saya langsung tidak ingat apa berl4ku selepas itu. Hampir seminggu saya demam dan isteri memanggil seorang ustaz untuk memulihkan sem4ngat saya. Alhamdulillah tiada kej4dian p3lik berlaku selepas itu dan saya tetap meneruskan kerja sebagai penjaga kubur,” ujarnya.

Sudah hampir dua tahun berlalu, Ali berkata, ada ketikanya dia akan terfikir mengenai wanita itu namun dia tidak pernah muncul lagi di kawasan kvbur.

Sumber: www.mstar.com.my

About admin

Check Also

Kakitangan 4wam enggan div4ksin berdepan sekatan kenaikan gaji dan pangkat

KUALA LUMPUR – Kerajaan belum mengambil tind4kan disiplin terhadap kakitangan awam yang engg4n atau belum …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!