“Mana saya tahu saya belum kahwin lagi”, Cikgu Sains Form 1 Dedah Sikap Murid Bila Jawab Exam

Satu video daripada seorang remaja perempuan baru-baru ini telah membuatkan r4mai netizen di media sosial bengang, ia dikatakan berkaitan dengan topik2 ‘pembi4kan’.

Kalau zaman kita yang menggun4kan silibus Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KBSM), topik ini berada di dalam buku teks Sains tingkatan 3 dalam bab 4, tetapi generasi sekarang menggunakan silibus Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) ia kini dalam buku teks tingkatan 1.

Nanti saya dah kahwin saya bagitahu cikgu.”

Nak dipendekkan cerita, korang faham2 sendirilah ianya pasal apa kan? Jadi, berkenaan dengan kelakuan seorang remaja yang berlawak pasal hal yang kurang sensitiviti ini telah membuatkan salah netizen yang berkhidmat sebagai pendidik rasa terpanggil di ruangan komen ceritakan perkara yang dia alami.

Dia yang mengajar mata pelajaran Sains untuk murid-murid tingkatan 1 ini mendedahkan sikap murid-murid zaman sekarang yang mac4m tak ada sivik. Katanya, ketika dia sedang mengajar bab ini kepada murid, masing-masing jadi teruja

“Masa ajar tajuk ni ada certain murid seny4p dan ada pergi bising dan ada menggeletis excited. Baik boys or girls. Sekarang tengah menanda kertas diorang, dan aku selit jugak soalan pembiakan. Ada je yang masih takleh label. Salah kitaran haid.”

Malah, ketika dia menanda kertas ujian yang mengandungi bab2 perancangan keluarga dan cara mereka jawab…

Membaca komen daripada guru ini, rata-rata netizen terkesima dan bengang apabila membaca cara murid itu ‘menjawab’ dengan cikgunya yang dianggap biadap.

Aduhai, cikgu-cikgu sekarang nampaknya lagi besar cabaran dia, harap ibu bapa di luar sana pantau kelakuan anak-anak.

Sumber : LobakMerah

About admin

Check Also

‘Berpada-Pada Mengata & Menghina Isu Poligami’ – Nora Ariffin

Sejak akhir-akhir ini, isu poligami menjadi satu topik hangat yang diperkatakan di media sosial. Jangan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *