Tular Gambar Kelaw4r Saiz Seperti Manusia, Ramai Yang Tak T4hu Ia Memang Wujud

Kelawar menjadi bualan yang paling hangat dan mendapat gelaran haiwan yang paling bahaya akibat munculnya beberapa virus yang menyebabkan kem4tian seperti SARS, MERS dan sekarang COVID-19. Bila sebut sahaja perkataan ‘kelawar’, ia cukup untuk memberi mimpi buruk kepada ramai orang.

Namun baru-baru ini seorang pengguna laman Twitter dari Filipina berkongsi dua keping gambar yang menunjukkan seekor kelawar gergasi bersaiz manusia sedang tergantung di halaman rumah.

Perkongsian yang mendapat lebih 263 ribu ulang ciap dan mend4pat ribuan komen dari warganet yang rata-rata tidak pernah mengetahui kewujudan mamalia itu.

Kelawar itu sebenarnya dari spesis giant golden crowned flying fox dan menurut salah seroang pengguna Twitter badan kelawar tersebut sama dengan s4iz seekor anjing dan lebar sayap dapat memanjang sehingga sekitar 5 kaki.

Walaupun saiznya yang besar berbanding kelawar y4ng lain, kelawar ini tidak mengancam kehidupan manusia memandangkan mereka hanya makan buah2an seperti buah jambu dan sifatnya yang lemah lembut.

Dalam perkongsian yang sama dia mengatakan tid4k semua kelawar spesis ini bersaiz gergasi, ada yang lebih kecil dan tergantung di sekitar pokok dan kadang-kadang dibawah atap rumah. Kelawar seperti dalam gambar ini biasanya jarang dijumpai memandangkan mereka bergantung pada pokok yang lebih tinggi.

Giant cowned flying fox ini juga dikenali oleh rakyta sebagai “Fox with wing’ yang berasal dari Filipina merupakan antara spesis yang terancam akibat dari penebangan hutan dan pemburuan haram.

Sumber: Gulf News Indiatimes | SiakapKeli

About admin

Check Also

[VIDEO] Tular Rak4man CCTV, Wanita Dicvlik Tiga Lelaki Bersenjata Di Tumpat

Seorang wanita yang dipercayai bekerja sebagai ejen kosmetik dilaporkan telah hilang selepas diculik tiga orang …

Leave a Reply

Your email address will not be published.